Vragen verkoop bedrijf

Waarschijnlijk heb je nog niet eerder je bedrijf verkocht en heb je veel vragen over hoe je de zaak het beste kunt verkopen. No worries, de meeste ondernemers hebben niet eerder een bedrijf verkocht en hebben geen idee wat hen te wachten staat. En dat terwijl het één van de belangrijkste deals in het ondernemersbestaan is. Wij zijn dagelijks met bedrijfsovername bezig en brengen graag het licht in je duisternis. Vandaar dat we deze website hebben ontwikkeld. Om ondernemers als jou te helpen hun bedrijf beter te verkopen.

Een bedrijf verkopen is complex en er komt veel bij kijken. Niet alleen financiële, fiscale en juridische zaken, maar ook commercie en operationele dingen spelen een rol. We hebben de meest gestelde vragen hieronder voor je op een rij gezet.

Wie zit er achter de website bedrijf beter verkopen?

Het zou niet mogelijk moeten zijn om over de banners heen te kijken, maar Waardemakers zit achter deze website. Nu weet u wie je met wie je contact kunt opnemen om over de verkoop van je bedrijf te praten. Waardemakers is in 2007 opgericht, maar onze experts zitten al veel langer in het bedrijfsovernamevak. En zoals de naam van deze website wellicht al doet vermoeden, zijn we gespecialiseerd in het BETER verkopen van bedrijven.

Wat is dat nu… ‘beter verkopen’?

Beter verkopen gaat over het realiseren van de beste deal. Dat gaat verder dan de beste prijs. Ook de voorwaarden van de deal zijn van belang. En wat je netto overhoudt, hoe het jouw medewerkers na de overname zal vergaan, noem maar op. Gewoon de best mogelijke deal. Het klinkt misschien raar, maar beter verkopen vraagt niet om betere verkopers. Het gaat om het creëren van een beter aanbod. Een beter bedrijf verkoopt immers gemakkelijker. Bovendien ga je helemaal niet verkopen. Je gaat kopers helpen om jouw bedrijf te kopen. Dat lijkt een woordgrapje, maar dat is het niet! Je gaat kopers goed informeren, je zorgt voor een goede (eerste) indruk, je organiseert het bedrijf zo dat je gemakkelijk kunt overdragen. Je bereidt de verkoop van je bedrijf zorgvuldig voor, je selecteert de beste kopers en laat ze met elkaar in concurrentie zijn. Zo verbetert je je onderhandelingspositie en dwing je de beste deal af. Moeilijk? Niet als je onze methode volgt en weet waar je mee bezig bent.

Wat is mijn bedrijf waard?

Waarde is voor iedereen anders. Jouw bedrijf heeft de meeste waarde in de handen van een kundige koper. Er zijn veel manieren om de waarde van uw bedrijf te bepalen. De waarde hangt in ieder geval af van de toekomstige winstgevendheid van je bedrijf. Een koper koopt het immers om er in de toekomst geld mee te verdienen. Het verleden is dus niet zo heel belangrijk. Het gaat om het toekomstperspectief.

Wat houd ik netto over?

De waarde van uw bedrijf is niet gelijk aan het bedrag dat op je bankrekening wordt bijgeschreven. Een koper doet namelijk zijn eigen rekenwerk en zal proberen af te dingen. Je onderhandelingspositie is dus heel belangrijk en het loont om daar werk van te maken. Daarnaast speelt de structuur van de deal een belangrijke rol en ook de fiscale zaken zijn van belang. Ook dit moet je slim spelen, anders kan het je duur komen te staan en moet je (onnodig) veel belasting afdragen.

Hoe vind ik een goede koper voor mijn bedrijf?

Wij halen de beste resultaten met een actieve aanpak, waarbij we zelf strategische kopers in kaart brengen en benaderen. Deze partijen screenen we vooraf. We kijken of het bedrijf in de strategie van de koper past en of de koper een overname zou kunnen financieren. Het heeft immers geen zin om met partijen te praten die niet kunnen betalen. Het is ook mogelijk om je bedrijf online in de etalage te zetten op websites als Bedrijventekoop.nl of Brookz.nl. Dit doen wij bijna nooit, aangezien daar zelden strategische kopers te vinden zijn. Bovendien heeft een marktkenner al snel door welk bedrijf te koop staat. Vandaar dat we hier terughoudend in zijn.

Hoe lang duurt het om mijn bedrijf te verkopen?

Houd er rekening mee dat een verkooptraject ongeveer 6 tot 9 maanden in beslag neemt. Vaak gaat het sneller maar het kan ook langer duren. Dit is afhankelijk van de voorbereidingen die je treft. Wanneer je je huiswerk goed doet en gericht te werk gaat, zal de overname eerder rond zijn. De clou is zelf de regie te houden. Er is bij bedrijfsovername altijd één partij die druk voelt en haast heeft. En wij zorgen er voor dat jij dat niet bent. Dat gaat niet alleen sneller, maar geeft ook de beste deal (hoogste prijs, beste voorwaarden).

Duurt ‘beter verkopen’ langer dan gewoon verkopen?

Beter verkopen vergt voorbereiding. En voorbereiding kost tijd. Toch duren deze trajecten niet meteen langer. Beter verkopen geeft jou de regie in het verkoopproces. Kopers voelen druk en dit voorkomt tactisch treuzelen. Het leidt tot de beste deal en het is bovendien prettiger dan met de rug tegen de muur te onderhandelen. Die voorbereiding is dus essentieel. Want wat je in het voortraject laat liggen, kan zelfs de beste verkoper er niet meer bij praten.

Je bepaalt zelf hoeveel tijd je aan de voorbereiding van je exit wilt besteden. Bedenk wel dat dit waarschijnlijk de belangrijkste deal van je leven is. En de investering in de verkoop van je bedrijf verdient zich in de vorm van een hogere prijs meteen terug. Er zijn ondernemers die 3 jaren of meer uittrekken om een succesvolle verkoop voor te bereiden. Waarde kan je maken en dat levert uiteraard een veel betere deal op (it’s all in the name). Maar hoeveel voorbereiding je ook wilt treffen, de essentie is dat je NOOIT onvoldoende voorbereid uw bedrijf verkoopt.

Wie kan mij helpen bij de verkoop van mijn bedrijf?

Simpel antwoord: Waardemakers. Uiteraard zijn wij niet de enige, maar je doet er verstandig aan de volgende regels in acht te nemen. Ten eerste moet je het vooral niet zelf willen doen. Het komt te vaak voor dat wij in een later stadium worden ingeschakeld om de overeenkomsten op te stellen. Partijen hebben de deal samen al beklonken. In 100% van de gevallen zijn er zaken niet goed doorgesproken en moet er later nog over worden onderhandeld. Alleen zit iedereen dan al aan de deal vast en kunnen onderhandelingen niet worden afgebroken. Er is geen onderhandelingspositie meer en dat is vooral in het nadeel van de verkoper. Dit is een hele dure fout die je echt tonnen kan kosten. Bespaar in de beginfase niet op je adviseur. Ten tweede moet je oppassen met je accountant (of een andere accountant). Dit zijn op zich vakbekwame mensen, maar ze weten te weinig van bedrijfswaardering en het zijn zeker geen verkopers (uitzonderingen daar gelaten). Ga dus naar een overnamespecialist. Als laatste moet je oppassen voor adviseurs die op ‘no cure no pay’ basis werken. Het waarom komt in de volgende vraag aan bod.

Wat kost het om mijn bedrijf te verkopen?

Het verkopen van een bedrijf kost al snel meer dan 100 uren en het is zeer hoogwaardige en specialistische kennis die je inhuurt (lees: dure krachten). Daar hangt dus een prijskaartje aan. De betere adviseurs hanteren een combinatie van uurtarief (minimaal €125,- / € 150,-) en een succesvergoeding bij een geslaagde transactie. Dat is een percentage van de gehele koopsom (incl. earn-outs, vendor loans, etc.). De hoogte van de succesvergoeding is dus afhankelijk van de omvang van je bedrijf. In de praktijk kan je er vanuit gaan dat het totale traject je tussen de € 35.000,- en € 60.000,- kost, maar er zijn collega’s die richting € 100.000,- gaan. Dat vinden wij teveel.

OK Waardemakers, doen jullie ook no cure no pay?

Nee, in principe niet. Al komt het in faillissement situaties wel eens voor. Iedere vorm van pay kan dan door een curator worden teruggedraaid en wij willen het probleem van de ondernemer niet op voorhand groter maken. Er zijn overigens wel adviseurs die op no cure no pay basis werken. Hoewel dat prachtig klinkt, kan je er beter niet in trappen. De no cure no pay adviseur zal niet voor je gaan rennen, aangezien zijn vergoeding uiterst onzeker is. Er zijn legio situaties waarbij een vergevorderde overname toch niet doorgaat omdat de koper geen financiering kan krijgen of verkoper informatie achterhoudt. Dat ligt niet aan de adviseur, maar die kan dan wel alle geïnvesteerde uren gaan afschrijven. Dat is voor de adviseur een onverantwoord risico. En voor jou ook. Want de adviseur is natuurlijk niet gek.

Bij no cure no pay is het gebruikelijk dat de adviseur exclusiviteit heeft om je bedrijf te verkopen. Het kan immers niet zo zijn dat je adviseur voor je werkt en dat jij dan opeens besluit niet meer met hem verder te gaan. Vaak is dit een periode van minstens 2 jaren. Wanneer je dan van de adviseur af wilt, moet je een ‘drop dead fee’ betalen. En die is niet gering, aangezien de adviseur zijn investering terug wil verdienen. Dergelijke fees zijn vaak minstens € 25.000,-. Wel betalen en geen deal dus...

Zie je no cure no pay nog steeds zitten? Je krijgt een adviseur die niet voor je gaat rennen en waar je ook niet meer van af kunt. Adviseurs die op no cure no pay basis werken zijn niet goed in hun vak. En de prijsstunt is voor hen de enige manier om aan de bak te komen. Dit zijn de cowboys die onze branche een slechte reputatie bezorgen. Omdat wij liever gezellig samenwerken, houden we ons verre van no cure no pay.

Hoe gaat de verkoop van mijn bedrijf in zijn werk?

Het verkoopproces hebben we in het Stappenplan Bedrijf Verkopen uitgebreid beschreven. Dit is onze succesformule om bedrijven te verkopen. Op zichzelf nog geen garantie voor succes. Je moet er natuurlijk wel de juiste adviseur bij kiezen. Wist je trouwens dat het eerste gesprek op onze kosten is?

Hoera!! De koper heeft mij gevonden!… en nu?

Het klinkt geweldig. Een koper die bij u op de stoep staat om uw bedrijf over te nemen. Probleem opgelost… toch? Of niet? Helaas… niet. Natuurlijk is het vleiend wanneer een koper zijn interesse voor je bedrijf toont. Maar wil je verkering of gewoon de beste deal? Het gaat wel over je levenswerk. Voor de beste deal is het noodzakelijk om met meerdere partijen tegelijk gesprekken te voeren. Je moet wat te kiezen hebben en de concurrentie houdt iedereen scherp. Zonder concurrentie is er geen markt en ook geen reële basis voor prijsvorming.

Bovendien heb je geen goede onderhandelingspositie wanneer je maar met één partij spreekt. Dus zodra een koper op de stoep staat moet je zo snel mogelijk zorgen dat je ook andere geïnteresseerde partijen op lijnt. Dat vraagt om een actieve aanpak en een strakke regie. Niet geheel toevallig onze aanpak… Onthoud daarom de volgende formule: Koper op de stoep = Waardemakers bellen!

Mijn vraag staat er niet bij. Heb ik nu pech?

Uiteraard niet!! We hopen dat we je met deze vraag en antwoord pagina een eind verder hebben geholpen. Maar het kan zijn dat jouw vraag er niet bij staat of dat je gewoon eens persoonlijk van gedachten wilt wisselen. Wel, dat kan. Neem gerust contact op en stel je vraag. We beantwoorden hem graag. Ook kan je een afspraak maken voor een gratis eerste adviesgesprek.
Top linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram