VRAAG & ANTWOORD

Vraag en antwoord bij bedrijfsovername

Veelgestelde vragen bij bedrijfsovername

De meeste ondernemers hebben niet eerder een bedrijf verkocht en hebben geen idee wat hen te wachten staat. En dat terwijl het 1 van de belangrijkste deals in het ondernemersbestaan is. Wij zijn dagelijks met bedrijfsovername bezig en brengen graag het licht in uw duisternis. Vandaar dat we deze website hebben ontwikkeld. Om ondernemers als u te helpen hun bedrijf beter te verkopen. Het is immers te belangrijk om het te verprutsen...

Een bedrijf verkopen is complex en er komt veel bij kijken. Niet alleen financiŽle, fiscale en juridische zaken, maar ook commercie en operationele dingen spelen een rol. We hebben de meest gestelde vragen hieronder voor u op een rij gezet.

Wie zit er achter de website bedrijf beter verkopen?

Het zou niet mogelijk moeten zijn om over de banners heen te kijken, maar Waardemakers zit achter deze website. Nu weet u wie u met wie u contact kunt opnemen om over de verkoop van uw bedrijf te praten. Waardemakers is in 2007 opgericht, maar onze experts zitten al veel langer in het bedrijfsovernamevak. En zoals de naam van deze website wellicht al doet vermoeden, zijn we gespecialiseerd in het BETER verkopen van bedrijven.

Wat is dan nu... beter verkopen?

Beter verkopen gaat over het realiseren van de beste deal. Dat gaat verder dan de beste prijs. Ook de voorwaarden van de deal zijn van belang. En wat u netto overhoudt, hoe het uw medewerkers na de overname zal vergaan, noem maar op. Gewoon de best mogelijke deal. Het klinkt misschien raar, maar beter verkopen vraagt niet om betere verkopers. Het gaat om het creeren van een beter aanbod. Een beter bedrijf verkoopt immers gemakkelijker. Bovendien gaat u helemaal niet verkopen. U gaat kopers helpen uw bedrijf te kopen. Dat lijkt een woordgrapje, maar dat is het niet! U gaat kopers goed informeren, u zorgt voor een goede (eerste) indruk, u organiseert uw bedrijf zo dat u gemakkelijk kunt overdragen. U bereidt de verkoop van uw bedrijf zorgvuldig voor, u selecteert de beste kopers en laat ze met elkaar in concurrentie zijn. Zo verbetert u uw onderhandelingspositie en dwingt u de beste deal af. Moeilijk? Niet als u onze methode volgt en weet waar u mee bezig bent.

Wat is mijn bedrijf waard?

Waarde is voor iedereen anders. Uw bedrijf heeft de meeste waarde in de handen van een kundige koper. Er zijn veel manieren om de waarde van uw bedrijf te bepalen. De waarde hangt in ieder geval af van de toekomstige winstgevendheid van uw bedrijf. Een koper koopt het immers om er in de toekomst geld mee te verdienen. Het verleden is dus niet zo heel belangrijk. Het gaat om het toekomstperspectief.

Wat houd ik netto over?

De waarde van uw bedrijf is niet gelijk aan het bedrag dat op uw bankrekening wordt bijgeschreven. Een koper doet namelijk zijn eigen rekenwerk en zal proberen af te dingen. Uw onderhandelingspositie is dus heel belangrijk en het loont om daar werk van te maken. Daarnaast spelen de structuur van de deal een belangrijke rol en ook de fiscale zaken zijn van belang. Dit moet u slim spelen, anders kan het u duur komen te staan en moet u veel belasting afdragen.

Aan wie kan ik mijn bedrijf het beste verkopen? Toch niet aan mijn concurrent?

Helaas wel. Er zijn 3 typen kopers: strategische kopers, financiele kopers en opvolgers. Strategische kopers hebben een synergievoordeel wanneer zij uw bedrijf kopen. Zij hebben een strategisch belang en zijn daardoor bereid meer te betalen dan de andere kopers. Strategische kopers zijn vaak concurrenten, leveranciers of toetreders van buiten. Financiele kopers zijn uit op rendement. Hun eerste winst is u een lagere koopsom betalen. Opvolgers zijn ondernemers die uw positie overnemen. Zij kunnen van binnen of van buiten uw bedrijf komen. Het nadeel is dat zij vaak weinige financiele mogelijkheden hebben en ze niet bij de bank terecht kunnen.

Hoe vind ik een goede koper voor mijn bedrijf?

Wij halen de beste resultaten met een actieve aanpak, waarbij we zelf strategische kopers in kaart brengen en benaderen. Deze partijen screenen we vooraf. We kijken of het bedrijf in de strategie van de koper past en of de koper een overname zou kunnen financieren. Het heeft immers geen zin om met partijen te praten die niet kunnen betalen. Het is ook mogelijk om uw bedrijf online in de etalage te zetten op websites als bedrijventekoop.nl of overnamematch.nl. Dit doen wij bijna nooit, aangezien daar zelden strategische kopers te vinden zijn. Bovendien heeft een marktkenner al snel door dat het uw bedrijf is die te koop staat. Vandaar dat we hier terughoudend in zijn.

Hoe lang duurt het om mijn bedrijf te verkopen?

Houd er rekening mee dat een verkooptraject ongeveer 6 tot 9 maanden in beslag neemt. Vaak gaat het sneller maar het kan ook langer duren. Dit is afhankelijk van de voorbereidingen die u treft. Wanneer u uw huiswerk goed doet en gericht te werk gaat, zal de overname eerder rond zijn. De clou is zelf de regie te houden. Er is bij bedrijfsovername altijd 1 partij die druk voelt en haast heeft. En wij zorgen er voor dat u dat niet bent. Dat gaat niet alleen sneller, maar geeft ook de beste deal (hoogste prijs, beste voorwaarden).

Duurt beter verkopen langer dan gewoon verkopen?

Beter verkopen vergt voorbereiding. En voorbereiding kost tijd. Toch duren deze trajecten niet meteen langer. Beter verkopen geeft u de regie in het verkoopproces. Kopers voelen druk en dit voorkomt tactisch treuzelen. Het leidt tot de beste deal en het is bovendien prettiger dan met de rug tegen de muur te onderhandelen. Die voorbereiding is dus essentieel. Want wat u in het voortraject laat liggen, kan zelfs de beste verkoper er niet meer bij praten.

U bepaalt zelf hoeveel tijd u aan de voorbereiding van uw exit wilt besteden. Bedenk wel dat dit waarschijnlijk de belangrijkste deal van uw leven is. En de investering in de verkoop van uw bedrijf verdient zich in de vorm van een hogere prijs meteen terug. Er zijn ondernemers die 3 jaren of meer uittrekken om een succesvolle verkoop voor te bereiden. Waarde kan je maken en dat levert uiteraard een veel betere deal op (its all in the name). Maar hoeveel voorbereiding u ook wilt treffen, de essentie is dat u NOOIT onvoldoende voorbereid uw bedrijf verkoopt.

Wie kan mij helpen bij de verkoop van mijn bedrijf?

Simpel antwoord: Waardemakers. Uiteraard zijn wij niet de enige, maar u doet er verstandig aan de volgende regels in acht te nemen. Ten eerste moet u het niet zelf willen doen. Het komt te vaak voor dat wij in een later stadium worden ingeschakeld om de overeenkomsten op te stellen. Partijen hebben de deal samen al beklonken. In 100% van de gevallen zijn er zaken niet goed doorgesproken en moet er later nog over worden onderhandeld. Alleen zit iedereen dan al aan de deal vast en kunnen onderhandelingen niet worden afgebroken. Er is geen onhandelingspositie meer en dat is vooral in het nadeel van de verkoper. Dit is een hele dure fout die u echt tonnen kan kosten. Bespaar in de beginfase niet op uw adviseur. Ten tweede moet u oppassen met uw accountant (of een andere accountant). Dit zijn op zich vakbekwame mensen, maar ze weten te weinig van bedrijfswaardering en het zijn zeker geen verkopers (uitzonderingen daar gelaten). Ga dus naar een overnamespecialist. Als laatste moet u oppassen voor adviseurs die op no cure no pay basis werken. Het waarom komt in de volgende vraag aan bod.

Wat kost het om mijn bedrijf te verkopen?

Het verkopen van een bedrijf kost al snel meer dan 100 uren en het is zeer hoogwaardige en specialistische kennis die u inhuurt (lees: dure krachten). Daar hangt dus een prijskaartje aan. De betere adviseurs hanteren een combinatie van uurtarief (minimaal euro 125,- / euro 150,-) en een succesvergoeding bij een geslaagde transactie. Dat is een percentage van de gehele koopsom (incl. earn-outs, vendor loans, etc.). De hoogte van de succesvergoeding is dus afhankelijk van de omvang van uw bedrijf. In de praktijk kunt u er vanuit gaan dat het totale traject u tussen de euro 25.000,- en euro 50.000,- kost, maar er zijn collegas die richting euro 100.000,- gaan. Dat vinden wij teveel.

OK Waardemakers, doen jullie ook no cure no pay?

Nee, in principe niet. Al komt het in faillissement situaties wel eens voor. Iedere vorm van pay kan dan door een curator worden teruggedraaid en wij willen het probleem van de ondernemer niet op voorhand groter maken. Er zijn overigens wel adviseurs die op no cure no pay basis werken. Hoewel dat prachtig klinkt, kunt u er beter niet in trappen. De no cure no pay adviseur zal niet voor u gaan rennen, aangezien zijn vergoeding uiterst onzeker is. Er zijn legio situaties waarbij een vergevorderde overname toch niet doorgaat omdat de koper geen financiering kan krijgen of verkoper informatie achterhoudt. Dat ligt niet aan de adviseur, maar die kan dan wel alle geinvesteerde uren gaan afschrijven. Dat is voor de adviseur een onverantwoord risico. En voor u ook. Want de adviseur is natuurlijk niet gek. Bij no cure no pay is het gebruikelijk dat de adviseur exclusiviteit heeft om uw bedrijf te verkopen. Het kan immers niet zo zijn dat uw adviseur voor u werkt en dat u dan opeens besluit niet meer met hem verder te gaan. Vaak is dit een periode van minstens 2 jaren. Wanneer u van de adviseur af wilt, moet u een drop dead fee betalen. En die is niet gering, aangezien de adviseur zijn investering terug wil verdienen. Dergelijke fees zijn vaak minstens euro 25.000,-. Ziet u het nog zitten? U krijgt een adviseur die niet voor u gaat rennen en waar u ook niet meer van af kunt. Adviseurs die op no cure no pay basis werken zijn niet goed in hun vak. En de prijsstunt is voor hen de enige manier om aan de bak te komen. Dit zijn de cowboys die onze branche een slechte reputatie bezorgen.

Hoe gaat de verkoop van mijn bedrijf in zijn werk?

Het verkoopproces hebben we in het Stappenplan Bedrijf Verkopen uitgebreid beschreven. Dit is onze succesformule om bedrijven te verkopen. Op zichzelf nog geen garantie voor succes. U moet er natuurlijk wel de juiste adviseur bij kiezen. Wist u trouwens dat het eerste gesprek op onze kosten is?

Hoera!! De koper heeft mij gevonden!... en nu?

Het klinkt geweldig. Een koper die bij u op de stoep staat om uw bedrijf over te nemen. Probleem opgelost... toch? Of niet? Helaas... niet. Natuurlijk is het vleiend wanneer een koper zijn interesse voor uw bedrijf toont. Maar wilt u verkering of gewoon de beste deal? Het is wel uw levenswerk waar het over gaat. Voor de beste deal is het noodzakelijk om met meerdere partijen tegelijk gesprekken te voeren. U moet wat te kiezen hebben en de concurrentie houdt iedereen scherp.

Zonder concurrentie is er geen markt en ook geen reele basis voor prijsvorming.

Bovendien heeft u geen goede onderhandelingspositie wanneer u maar met 1 partij spreekt. Dus zodra een koper op de stoep staat moet u zo snel mogelijk zorgen dat u ook andere geinteresseerde partijen op lijnt. Dat vraagt om een actieve aanpak en een strakke regie. Niet geheel toevallig onze aanpak... Onthoud daarom de volgende formule: Koper op de stoep = Waardemakers bellen!

Mijn vraag staat er niet bij. Heb ik nu pech?

Uiteraard niet!! We hopen dat we u met deze vraag en antwoord pagina een eind verder hebben geholpen. Maar het kan zijn dat uw vraag er niet bij staat of dat u gewoon eens persoonlijk van gedachten wilt wisselen. Wel, dat kan. Neem gerust contact op en stel uw vraag. We beantwoorden hem graag. Ook kunt u een afspraak maken voor een gratis eerste adviesgesprek.

Gratis de waarde van
uw bedrijf berekenen.

Vlot, eenvoudig, gratis en volledig anoniem de waarde van uw bedrijf berekenen

Gratis waarderingstool

Ons team

Stefan Offringa bedrijfsovername adviseur
drs. ing. Stefan Offringa RC

Bedrijfsovername adviseur

Ben Heemskerk bedrijfsovername adviseur
drs. Ben Heemskerk

Adviseur Corporate Finance

Koert Brinks bedrijfsovername adviseur
Koert Brinks

Bedrijfsovername adviseur

Erik Boertje bedrijfsovername adviseur
Erik Boertje MIM BBA

Adviseur Strategie & Rendement